Webbanalys & A/B test

iConvert med Simon & Erik i spetsen skall snart hålla en dragning inom webbanalys. Först är kommer det lite intro från Jamie på Omniture som visar lite exempel på landningssideoptimering.

Kundcase från UK
- A/B testing av 3 landingsidor gav ett “lift” på 137% på nya designen och 187% på den 3:e designen jämför med “control” alternativet. Efter A/B testet är klart går de in på hur man kan bryta ned den vinnande designen med en multivariate testing.

- Genom att använda taguchi-testing behöver man inte genomföra lika många varianter för att få fram en vinnare utan man kan använda 8 varianter istället för 148 varianter som ett full factorial test skulle innebära.

- Ett MVT test i exemplet ökade dessutom CR med 11% ytterligare och är ett utmärkt exempel varför man skall jobba med både A/B och sedan mulitvariate testing för att finjustera olika element på den vinnande designen.

Beteendesegmentering (GermanWings case)

- Mål: öka konverteringar, öka look/book ratio

- Beroende på intentionen som besökaren har, visas olika bilder och creatives. Baseras på cookies och tidigigare sökningar på sajten samt källan de kommer ifrån (ex banner med ett visst resmål). Prisdiskriminering kan göras utifrån detta genom att ge prisjämförelse refferers bättre priser.

- 110% ökning av CTR på de destinantioner som optimeras. Markant ökning i bokningar.

Erik från Iconvert håller dragning

När är det dags att börja med test & targeting? Iconvert ingår i avantimegruppen och är 55 dagar gammalt, men grundarna har lång branscherfarenhet. Fokus ligger på internetmarknadsföring & webbanalys.

I detta ingår: SEO (sökordsoptimering) SEM (köpta sökord) SMM (Social media marknadsföring) Webbanalys (A/B testing)

Webbanalys: Processen

1) Mät (nyckeltal, KPI)
2) rapportera (larm, rapporter)
3) analysera (bra/dåligt?)
4) optimera (optimera befintligt innehåll)
5) förbättra (nyskapande, nya designer, ideer)

I Sverige ligger vi generellt mellan steg 3-4 i processen, med andra ord har vi en hel del kvar till att gå till nästa steg inom tung optimering. Om ni är intresserade av webbanalys eller omnitures lösningar kan ni kontakta Erik eller Simon för mer info.

Detta avslutar dagens sessioner och om ni är intresserad av andra typer av konsultingtjänster inom Internetmarknadsföring kan ni kontakta mig här för en individanpassad lösning.

Skriv en kommentar