Vad James Bond kan lära oss om PR & Publicitet

Vad James Bond kan lära oss om PR & Publicitet

Förra veckan var jag bjuden på James Bond premiär med tillhörande middag av Constant som är ett bolag som jobbar med Sponsrade länkar. Hela arrangemanget var generöst och tilltalade mig mycket. Eftersom jag är ett inbitet Bondfan så brukar jag med spänning följa de nyheter som släpps runt den kommande filmen och det slog mig hur skickliga de är på att placera artiklar om bond i pressen. Det kommer en ny film varannat år och generellt kan man säga att de jobbar med att skapa publicitet i ett drygt år innan filmen har premiär. De släpper löpande små doser av “nyhetsvärde” för att ha ett konstant flöde av press.

Om man går in på deras hemsida ser man att arbetet intensifierades 7 månader innan premiären med lansering av blogginlägg, repotage, bakom kulisserna och annan information på deras egen hemsida. Detta kan vi tillsvidare kalla den interna publiciteten. dvs det som de själva styr internt med full kontroll på den redaktionella texten. De har släppt nyheter och repotage med en veckas mellanrum de sista 7 månaderna.

Social Media

Inför denna film har bondklanen börjat flörta ännu mer med de interaktiva användarna. Det går både att bli ett Fan av James Bond på Facebook och Myspace. Vidare har de även greppat att RSS-flödena för hängiva fans är ett bra sätt att få återkommande besökare vilket de uppmuntrar till i deras blogg.

Nyhetssläpp

När bondteamet vill skapa press så läcker de små nyheter med lite information om vad nästa film skall handla om.

  • 11 månader innan släpp så presenterar de namnförslag på kommande Filmen
  • 10 månader innan premiären presenterar de bondbrudarna
  • 10 månader innan släpps officiella titeln på filmen
  • 10 månader innan råkar en av bondbrudarna läcka felaktigt att hon gifter sig med James Bond
  • 9 månader innan släpps nya affischen för filmen
  • 7 månader innan släpps nyheten om vilken bil bond skall köra (aston martin dbs)
  • 7 månder innan släpps det information om att en stuntman kört ned sin Aston Martin i Gardasjön i italien
  • 6 månader innan släpps fullständig information om filmen, handling och dyl.
  • 5 månader innan släpps information om en bilkrasch i Siena Italien.
  • 4 månader innan släpps information om den officiella filmlåten
  • 4 månader innan släpps information om den nya Tvspelet som har premiär samma dag som filmen.
  • 3 månader innan får James bond en ny mobiltelefon
  • 3 månader innan presenteras att bondbruden Olga skall köra en Ford Ka
  • 3 månader innn presenteras det att sverige blir först i världen med att visa den nya filmen.
  • 2 månader innan släpps det att de klassiska replikerna som “my name is bond, James Bond” etc inte kommer att vara med.

Sammanfattningsvis kan man säga att de kontinuerligt släpp nyheter med små detaljer varje månad under den tid som inspelningarna pågått.

Produktplacering
“Den uppmärksamme kommer inte att ha några problem med att upptäcka smyglanseringen av produkter från exempelvis Aston Martin, Heineken, Coca-Cola, Smirnoff, Ford och flygbolaget Ocean Sky. Det sistnämnda lånade ut ett av sina flygplan till filmbolaget – och förekommer som gentjänst åtta gånger i filmen.” (källa TT spectra)

2 kommentarer till “Vad James Bond kan lära oss om PR & Publicitet”

2008-11-11 av Marcus Westberg

Bra bloggat. JB är typ en grej som alltid bara funnits där. Men bryter man ned det är det ju en jäkla-PR apparat bakom..

[...] Vad James Bond kan lära oss om PR & Publicitet [...]

Skriv en kommentar