Sökordsannonsering

Denna bloggpost är från en session på Omnitures event: Is Your Digital Marketing Talking To ME?. Det har just bjudits på frukost och Daniel Bjärne håller en dragning om trender inom Sökordsannonsering.

Sökordsannonsering och tillväxt

  • Marknaden i sverige är värd 1,4 miljarder under 2008 och under de senaste 4 åren har sökordsannonsering fördubblats.
  • Estimatet för år 2009 ligger på att marknaden skal öka med 23% under 2009 och 13 % under 2010.
  • Det finns en oro över ökade klickpriser hos de flesta byråer och SEM folk. Att öka konvereringsgraden eller aktiv budgivingar ända sättet att bekämpa detta
  • Google har 86% marknadsandel och MSN har 4%, resten delar på 10%

Hur kan du förbättra Kontostrukturen och därmed effektivisera din sökordsannonsering?

Dela upp sökorden i olika kategorier, sorterat på hur nära köp kunden är.

  1. Generella ord & Surfvänliga ord, ex “Iphone” – Lågt köpintresse initialt, dessa skall ses som Assist-keywords och varumärkesbyggande.
  2. Köpvänliga sökord, ex “Köpa billig iphone” -Högt köpintresse och närmare till avslut.

Hur kan ett Bidmanagementverktyg förbättra din sökordsannonsering?

  • 80/20 regeln gäller även inom sökordsmarknadsföring. 80-90% av alla leads/sales kommer från 10-20% av dina sökord.
  • Budpriser varierar dagligen. Hur kan du sänka din cost-per-click ? Ett alternativ är att lägga in budregler för att justera budpriser.
  • Portfolio management kan användas vid extremt stora annonsgrupper med sökord. Då kan man sätta en snitt CPA för hela sökordsgruppen när man inte har tillräckligt med data för att sätta enskilda bud. Denna funktion finns även som omvandligsoptimeraren, etc i Google Adwords.
  • Bid rules kan sättas så att man exempelvis ligger på snittposition 4 och då justerar de olika bid management verktygen budpriserna för att uppnå detta resultat.
  • Budregler kan även användas för att öka budpriserna (och indirekt annonspositionen) när vissa sökord/annonsgrupper överpresterar eller har en högre avkastning (ROAS = return on advertising spend) än den angivna regeln. Motsatta funkar även, dvs att sänka buden utifrån prestation.

Hur kan du effektivisera det dagliga arbetet med sökordsannonsering och kampanjhantering?

Du kan sätta upp flertalet Alerts och Rapporter som genereras automatiskt och mejlas till dig för att du skall kunna ha kontroll på det som händer även när du inte är inloggad i dina annonskonton. Exempelvis om din snitt CPA är dubbelt så hög som det önskvärda så genererar systemet en alert till dig.

Sammanfattning

* Försök nå minst 90% av marknaden
* Använd ett gränssnitt
* Bygg anpassade annonsgrupper
* Använd Bidmanagement rules och tools.

2 kommentarer till “Sökordsannonsering”

2008-10-28 av marketingMartin

Tack för en snabb uppdatering och bra sammanfattning :)

[...] event arrangerat av Omniture på Scandic hotell continental och förra sessionen bloggade jag om här. Sökordsannonsering. Nu har en laxlunch avnjutits och det är dags för sessionen om Webbanalys, testing och uppföljning. [...]

Skriv en kommentar