Skalbarhet & Fokus

Det är relativt glest med inlägg här på bloggen och jag känner mig allmänt ofokuserad i mitt bloggande och har därför avvaktat med att skriva en bloggpost tills jag kom på att jag istället för att vänta skall skriva en ofokuserad bloggpost istället. Nyss hemkommen från 10 dagar i Miami och florida slötittandes på “the bucket list” kommer denna post att skrivas.

Fokus & Skalbarhet är ledorden för mina egna projekt under året och jag skall fokusera större delen av min tid till projekt som är skalbara i flera länder &flera språk. I skrivande stund är VPS i spanien och US/UK fixar samt en i italien på gång. Det är en intern press för att växa. Dvs skaffa dig själv kostnader så att då måste satsa, väx dig till lönsamhet istället för att snåla dig till lönsamhet. Jag har lite större utrymmen för nya projekt i form av design, infrastruktur, mediabudget etc och det skall användas för nya satsningar. Steg 1 är att säkra upp infrastrukturen samt löpande investeringar i design och kodning. Min infrastruktur består i dag av en drös VPS:er, spårningssystem (eget), annonsserver(openx) och jag känner att börjar ha en rätt bra grund för att växa och köra nya projekt, det som saknas är SEO-hosting på utländska marknader med jag skall kika lite på några lösningar som finns i USA för att driva lite engelskspråkiga sajter på olika c-nät.

Att fokusera är inte riktigt min starka sida och det är min stora utmaning att bryta ned dagen i delprojekt och fokuserat klara av varje delprojekt. Detta är svårare än det låter och jag försöker fortfarande att bemästra det. (tips mottages hur jag kan förbättra det hela)

Konsulting har blivit allt mer lockande då jag hitills har träffat intressanta personer och fått spinoffs när jag gjort samarbeten så det är nog nåt jag vill fortsätta med på kanske 20% tid. Jag har några intressanta uppslag och jag har tänkt packetera det hela lite mer noggrannt under brandet MarketingLab senare i vår. När konsultingen dessutom blir mer inriktad på affärsutveckling, konvertingsoptimering och digital mediastrategi blir det dessutom mer intressant att ta sig an projekt. Det som är baksidan av consulting är att man är i behov av ett “leadflow”vilken i mångt och mycket beror på kontaktnät och rykte i branschen. (dvs om man inte aktivt säljer eller “cold callar”)

Åter till filmen The bucket list

En bit in i “The bucket list” filmen gör de två herrarna som ligger vid dödsbädden sin bucket list med saker de vill ha gjort innan de dör (de har 6 mån kvar att leva) Jag har gjort min bucket list för 2009 och här är några grejer jag skall göra under resten av året..

* Gå fallskärmskurs och hoppa fallskärm (www.skydive.se)
* Gå på konstiga events/kurser (tänk yoga, improvisationsteater och andra icke traditionella aktiviteter för killar)
* Gå Spanskakurs för nybörjare
* Köra en Ferrarri
* Kolla Coldplay live

————–
Sparade till senare i livet
* Resa runt i Sydamerika
* Kolla u2 live
* Besöka NYC/Vegas/Dubai
* Äga ett hotell
* Äga en restaurang/lounge bar
* Bilda familj
* Flyga första klass på en interkontinental resa & bo på ett lyxhotell på samma resa.

Hur ser din bucket list för 2009 ut? och på lite längre sikt?

P.S Läs gärna den intressanta artikeln om Wikipedia hos Sökmotorkonsult.

2 kommentarer till “Skalbarhet & Fokus”

2009-03-05 av Patrik Berggren

Fokusera & Skalbarhet, områden vi alla inom IM måste lösa.

Ser inget om outsourcing, vilket är en del i skalbarheten så som jag ser det. Dvs, om något funkar så “skalar” man upp det ett par nivåer och då behövs det oftast att man har det outsourcat. Det kan vara allt ifrån att skriva artiklar, skapa PPC kampanjer, länkbyggande etc. Det är nog det snabbaste sättet att växa, för även hur många VPS/dedikerade servrar, webbhotellskonton man har, så finns det bara 24h/dygn och man klarar inte allt själv. DET är något de svenska entreprenörerna saknar. De tror oftast att de klarar allt själv, även de saker de är mindre bra på.

Fokus, som jag ser det, är att fokusera på de bitar man KAN! resten outsourcar man till “de som kan”.

Just my $0.02

Svar: Det ligger mycket i det du säger och för mig är det en självklarhet att outsourca till skribenter & designers, katalogreg, .. Kanske kan man titta på att hitta än fler outsourcingpartners, några tips från din sida om andra aktiviteter som du lönsamt outsourcat?

2009-03-26 av Patrik Berggren

katalogreg, kallar inte jag länkbyggande, förståss. Annars är det just den biten som med fördel kan outsourcas till personer bosatta i låglöneländer. Bara man förklarar HUR och i vilken omfattning man vill göra länkbyggandet.

Nästa person jag kommer outsourca mot är att skaffa mig en egen “project manager” som i sin tur ansvarar för outsourcing biten … dit är det dock ett tag kvar …

Första målet just nu är att sysselsätta min artikelskribent på fulltid + min dotter som ska läras upp och får börja med “skitgörat”, som länkbygge, support m.m

Skriv en kommentar