Resultatbaserad marknadsföring.

Resultatbaserad marknadsföring.
Marknaden inom SEO/SEM mognar och allt fler företag försöker sno åt sig marknadsandelar och detta har gått förhållandevis lätt i en växande marknad. Under de senaste åren har marknaden för SEO och SEM fullkommligt exploderat. Detta har lett till att företag med duktiga säljorganisationer kunnat knapra åt sig marknadsandelar utan att för den skull levererat mer än en hyfsad tjänst. Framtiden stavas dock resultatbaserad marknadsföring och när marknaden börjar balansera sig så kommer detta att bli ett allt viktigare införsäljningsargument. En av mina personliga favoriter (PepperJam) som tidigare jobbat med att köra PPC-kampanjer åt klienter med direkta avtal samt att köra PPC-kampanjer som publisher för egen räkning på alla möjliga affiliatenätverk..

Nu har PepperJam dessutom skaffat sig ett eget affiliatenätverk vilket förmodligen är en vidareutveckling på deras egna programvara som de körde inhouse tidigare. Det hela konceptet är mycket smart och jag har länge klurat på hur jag själv kan konstruera ett spårningsprogram som håller statistiken för mig själv(utan insyn för affiliate managers), samtidigt som det har användarvänligheten som gränssnitten hos affiliatebolagen har. Denna trackingplattform har jag endast påbörjat än och det återstår en hel del, men att ha en sådan på plats kommer givetvis att vara en fördel i mina PPC/Affiliate-kampanjer när man inte kan implementera målspårning på slutleverantörens sajt.

I Sverige har Agent Interactive tagit en liknande position som den PepperJam har i USA (exkluderat att köra PPC på andra nätverk) och det ligger helt rätt i tiden. Om vi återgår till den den Svenska SEM/SEO branchen så kommer resultatbaserad marknadsföring att stå sig oerhört bra mot de som packeterar sina tjänster i abbonemang eller som påslag på kostnaden. i dagsläget har vi Tradedoubler, CJ, Affiliator, Double, C&S, Adfair, mfl som kör med bruttopåslag samt i vissa fall startavgifter, konsulttimmar och dylikt. Jämför detta med ett erbjudande som förklarar att “om vi inte skaffar nya kunder/intresseanmälningar åt dig så behöver du inte ge oss några pengar” Det känns ganska självklart att detta kommer att locka till sig köpare även om det är en begränsad skara köpare som kan fungera som kassakor för affiliatenätverk som arbetar med resultatbaserad marknadsföring..

I Sverige började Tradedoubler och det fanns då bara plats för ett affiliatebolag i den nischen. Nu har den växt och inkluderar minst 6 bolag. Inom resultatbaserad marknadsföring finns det fortfarande plats för en mindre spelare som kan ta kunder med mindre volym samt köra externa affiliate erbjudanden inom PPC och med organiska affililiatesajter hos de övriga affiliatenätverken. Det är min position den dagen jag vill skaffa en säljare, en administratör och börja att satsa. Tills dess så kallar jag mitt bolag PepperjamLite och det förblir en ide på min mentala whiteboard……….

2 kommentarer till “Resultatbaserad marknadsföring.”

2008-03-31 av Nico

Du hal helt rätt i vad du säger. Jag har nyligen varit med om att grunda ett SEO / SEM företag i Finland och vår bärabde idé är just resultatbaserat.

[...] som en resultatdriven aktivitet snarare än en kostnadspost. Detta gäller särskilt inom resultatbaserad internetmarknadsföring som jag tidigare bloggat [...]

Skriv en kommentar