PPC och Affiliatemarknadsföring

PPC och Affiliatemarknadsföring går ofta hand i hand och under senare år har jag blivit allt mer intresserad av att genomföra olika tester i Adwords och YSM. Eftersom PPC-motorerna nu blivit allt mer sostifikerade känns det mer motiverande att börja använda dessa som hävstång. Numera räcker det som sagt inte att bara bjuda högst utan det finns fler faktorer som gör att en folket som använder PPC måste tänka mer som sökmotoroptimerare och bygga relevanta landningssidor samtidigt som annonserna behöver utformas på ett visst sätt för att hålla qualityscoren uppe. Detta gör givetvis att folk som är mer inne på sponsrade länkar måste lära sig relevansoptimering och utvecklas mot sökmotoroptimerare.

Som en diversifierad sökmotormarknadsförare (PPC+organisk SEO) har man dessutom en stor fördel eftersom man kan använda data och statistik både från den organiska trafiken samt från PPC trafiken för att bygga framgångsrika kampanjer.

Exempelvis kan man skriva artiklar till sin organiska sajt som är fokuserad på de bäst konverterade sökordsfraserna eller så kan man göra det motsatta och optimera sin PPC-kampanj mot de sökfraser som konverterar bäst organiskt. Det går även att applicera ett longtail-tänk där man använder statistik från både organisk och köpt trafik och sätta samman massiva PPC-kampanjer.

Marknaden i Sverige är dock rätt liten och det krävs att man tittar på andra marknader för att kunna få en högre total vinst. Dock så kan man få en hyfsad ROAS (return on advertising spend) men den %-uella avkastningen blir bara intressant om det finns utrymme att skala upp det hela ordentligt.

Jag sitter och klurar på någon formel där man kan beräkna den optimala fördelningen mellan volym och pris per klick (köpt trafik) Det skall dessutom vara rätt enkelt eftersom jag inte vill knappa in allt för mycket manuellt från mina kampanjer. Om någon har ett sätt som jag inte kommit på får ni gärna ge lite input så skall jag stoppa in det i mitt ROAS & PPC exceldokument.

Jag har nu kommit en bra bit på vägen i mitt PPC-test och det verkar onekligen finnas recept som fungerar men det krävs en hel del pengar att bränna på Adwords och YSM för att få konverteringsstatistik som man kan lita på och använda som tungt beslutsunderlag innan man skalar upp det hela på bred front.

Vad har ni för erfarenhet av PPC och affiliatemarknadsföring? Jobbar ni aktivt med detta? Dela gärna med er av er syn och erfarenheter av PPC skulle vara intressant att höra er andras synpunkter gällande detta..

2 kommentarer till “PPC och Affiliatemarknadsföring”

[...] Verkar vara något knas på min RSS-feed, här är iallfall senaste inlägget från igår. http://www.webmoney.se/ppc-och-affiliatemarknadsforing/ [...]

2008-03-23 av Asle Skarpengland

Hei,

Jeg jobber akkurat med den samme problemstillingen: Akkurat nå er “akseptabel avkastning” at en PPC-kampanje bringer inn mer enn den koster. Jeg har absolutt ingen krav til prosentvis avkastning.

Den største utfordringen er å logge inntekter og utgifter fra hver eneste PPC-kampanje. Antall klikk og konverteringsprosent er helt uvesentlige. Dette gjør jeg manuelt idag.

Skriv en kommentar