Lågkonjunktur

Är Lågkonjunkturen här?

Lågkonjunkturen drabbar de flesta av oss på ett eller annat sätt. Svd rapporterar om att 15 000 personer har varslats under oktober och den omtalade globala superkonjunkturen verkar ha gått upp i rök. Hårdast har tillverkningsindustri och byggföretag drabbats enligt DN vilket är helt i linje med klassiska terorier runt konjunkturcykeln.

Hur kommer detta att drabba folk verksamma inom marknadsföring, media, reklam och PR ?

Det finns ett talessätt som säger att det första som företagen drar in på är marknadsföring och reklam. Detta gäller i synnerhet varumärkesbyggande aktiviteter medan försäljningsdrivna aktiviteter är mindre känsliga för lågkonjunkturer. Traditionella reklambyråer vet detta och de tenderar att jobba med en beläggningsgrad över 100% under högkonjunkturer för att kunna ha mer flexibilitet under sämre tider. Troligen kommer nystartade företag inom dessa branscher att ha några dystra år framöver innan det vänder igen. Min personliga åsikt är dock att de som fokuserar på försäljningsdriven marknadsföring med hög ROI (return on investment) kommer att stå sig betydligt bättre eftersom det fortfarande går att räkna hem marknadsföring som en resultatdriven aktivitet snarare än en kostnadspost. Detta gäller särskilt inom resultatbaserad internetmarknadsföring som jag tidigare bloggat om.

Ett hypotetiskt räkneexpempel för en resebyrå på nätet. (siffrorna är inte autentiska)

Resultatbaserad sökmotorannonsering
* Varje försäljning av en resa ger dem 500 kr i intäkt direkt vid försäljning
* Varje resa kostar 400 kr att förvärva genom sökmotorannonsering
* Nettovinsten för denna kampanj är 100 kr per köp samt ett dolt värde i återkommande kunder och att bygga upp sitt kundregister.

Annonsplats, helsida i tidningen Metro
* Annonsen kostar 60 000 kr
* Försäljningsvinstökningen relaterat till annonsen blir 20 000 kr

Vilken typ av annonsering tror ni att företaget kommer att prioritera i en lågkonjunktur? Det är ingen vild gissning att det kommer att bli den aktivitet med positiv avkastning på kort sikt.

Hur kan företag inriktade på varumärkesbyggande marknadsföring styra om sina projekt under lågkonjunkturer?, det är ingen lätt situation men med ett innovativt tillvägagångssätt kan man titta på att lansera virala kampanjer vilka tenderar att vara mycket kostnadseffektiva när de lyckas (Norweb hos IDG). Självklart är det inte alla virala kampanjer som blir framgångsrika men det är ingen vågad gissning att viral marknadsföring, ambient media, (Crowd) guerilla marknadsföring, (street promotions) och andra nytänkande innovativa kanaler/byråer kommer att gå bra under kommande år.

Själv tror jag också väldigt mycket på resultatbaserad sökmotormarknadsföring som forsätter att växa succesivt och där jag själv är verksam med fortsatt goda resultat. (kontakta mig för konsulting och samarbeten)

Denna bloggpost är den del av ett PR experiment som jag skrivit om i föregående bloggpost om pr byråer. Läs mer om andra som bloggar om Lågkonjunkturer : Christian om Lågkonjunktur, Poppe, Lågkonjunkturen by Judith , Lågkonjunktur enligt Jesper, Henriks recession, Lågkonjukturen a la Eric, Simons lågkonjunkturer

8 kommentarer till “Lågkonjunktur”

[...] skriver om resultatbaserad marknadsföring kontra varumärkesannonsering under en [...]

[...] stärkt entreprenörskap överlever I den nya lågkonjukturen tror jag att det är de gamla elefanterna som kommer att ha svårigheter att klara sig. De sitter [...]

2008-10-25 av Christian Rudolf

Man skall inte heller glömma att i en lågkonjunktur är företag också mer öppna för att sänka sina kostnader genom helt nya samarbeten

[...] med några bloggare i en blogg-aktion mot lågkonjunkturen. Följ utvecklingen bl.a. här, här, här, här eller här. This entry was written by Erik Starck, posted on oktober 25, 2008 at 11:43 [...]

[...] Cloud – LÃ¥gkonjunktur – vad händer sen? Alfabravo – Recession: threat or opportunity? Webmoney – LÃ¥gkonjunktur Infontology – LÃ¥gkonjunktur – de [...]

[...] lÃ¥gkonjunktur. – Jesper pÃ¥ Online-PR bloggar kring lÃ¥gkonjunkturens inverkan pÃ¥ innovationen. – Webmoney bloggar om förändringar som vi kommer att kunna se inom marknadsföring p.g.a. lÃ¥gkonjun…. – Judith Wolst har valt att fokusera pÃ¥ oss 80-talister och hur vi eventuellt kommer att bemöta [...]

[...] Resultatbaserad marknadsföring i en lågkonjunktur [...]

[...] Jesper Åström from Online-PR Christian Rudolf and Peter Sandberg from Disruptive Judith Wolst from Internetionalisering Erik Starck from Opportunity Cloud Simon Winter from Infontology Per Gustafsson from Webmoney [...]

Skriv en kommentar