Go pro ? (del2)

Detta är den andra delen av artikeln för dig som vill börja jobba som SEO/SEM proffs. Med proffs menar jag att du antingen skall sitta på en expertposition på någon SEO/SEM firma eller vara självförsörjande genom att applicera dessa tekniker. Den senare av de två kategorierna tillhör jag själv och det är den biten som jag kommer att fokusera på. Det finns vissa likheter med om du jobbar mot provision eller bonussystem som anställd SEO/SEM proffs med eftersom det i grund och botten handlar om att presentera resultat. Om du inte redan läst del 1 av Wanna be a pro? gör det här.

Rätt man på rätt plats & Outsourcing

Några av de viktigaste faktorerna för att lyckas är att inse vad som är ens styrkor och vad är ens svagheter. Med andra ord självinsikt gör att du kommer att bli framgångsrik. Om du vill hitta ett enkelt ramverk för att analysera dina styrkor och svagheter kan du helt enkelt göra två rutor. En för “detta gör jag bättre än snittet i branchen” och “detta gör jag sämre än snittet i branchen” Skriv ned detta på en whiteboard tavla så har du helt plötsligt en visuell bild av din egen analys av sig själv. Min ser ungefär ut så här.

Bättre än snittet

  • Analysera potential i brancher och nischer
  • Access till bra marginaler och begränsade erbjudanden samt nyckelpersoner i branchen
  • Konverteringsstrategi och optimering av konverteringsflöde
  • Outsourcing och projektledning av projekt
  • Applicera “leverage” i projekt. (dvs scala upp lönsamma projekt)
  • Sales copy och säljande texter/annonser
  • Nyckelordsanalys och byggande av ppc-keywordlists.
  • Analys och tracking av insamlad statistik
  • Organiskt SEO. Onpage/Offpage
  • Strategisk layout/placering av design

Sämre än snittet

  • Programmering (alla kategorier)
  • HTML-markup kodning (css/div)
  • Redaktionella Texter
  • Grafisk design

Detta tog mig cirka 10 minuter att få ned på print och man kan självklart ägna mer tid men tanken var mer att ge en överblick över hur detta ser ut och vad man sedan skall göra med detta. Är du i början och har liten budget att röra dig med är det vanligt att du försöker göra alla dessa uppgifter själv. Detta är dock något som du måste förstå att du måste gå ifrån för att verkligen bli framgångsrik. Lite av dessa terorier kommer ifrån klassisk management teori (Taylorism) vilket kort och gått innebär “rätt man på rätt plats” och skapades i industrins värld. Detta går självklart att ta med och applicera i tjänsteindustrin och förekommer inom reklambyråer och webbyråer och innebär att man helt enkelt gör det man är bäst på och låter andra göra resten. En form av löpandebands-tänkande där man använder experter för olika detaljer i ett projekt.

I mitt fall med ovanstående analys skulle det innebära att jag skall antingen genom samarbeten eller genom outsourcing lägga ut all programmering/grafi/html samt författande av redaktionella texter medan jag fokuserar mer på “promotion biten” samt jobbar med affärsutveckling, förbättringar, analyser och projektledning. Jag försöker i mångt och mycket leva som jag lär, men ibland går det inte fullt och då får man kompromissa. Huvudsaken är att du fattar själva tänket och börjar fokusera din tid på det du gör bättre än snittet och låt andra göra det de gör bäst.

Ständigt lärande

Inom nätmarknadsföring går utvecklingen med ljusets hastighet och det är mycket viktigt att vilja utvecklas och avsätta tid och resurer till att utvecklas. Det kan vara allt från affärsstrategi, kodning, design eller länkbygge. Oavsett vad det är så är det viktiga att du försöker lära dig lite nya saker hela tiden samtidigt som du följer med i branchens utveckling och gör ständiga omvärldsanalyser. Hur gör jag för att leva som jag lär? Så här har min plan för ständigt lärande sett ut under hösten.

  • Forum och Bloggar (7-10 timmar i veckan)
  • Facklitteratur (böcker och magasin)
  • Läsa motiverande Självbiografier
  • Nätverksträffar
  • Personlig utveckling & Kurser (en kurs i projektledning och en i personlig effektivitet)
  • Små projekt (programmering & html-markup relaterade)
  • Test-experiment (ppc & google -30 fiter relaterade)

Självklart kan det stå vad som helst i din egna plan för ständigt lärande, det viktiga är att du verkligen gillar att lära dig nya grejer och vill följa med i utvecklingen. Om inte ? ja då skall du förmodligen satsa på en annan bransch.

Feedback från Läsarna

Sitter och klurar på om jag skall försöka mig på en 3:e del och vad den skall innehålla.. (förslag mottages gärna i kommentarerna) Jag är även sugen på att träffa nån/några av mina läsare öga mot öga och om ni har vägarna förbi Stockholm i slutet av Januari/Feb hör av er så tar vi en lunch eller middag.

Jag åker på semester till Malaysia, Borneo och Thailand på Söndag och är åter i Stockholm den 15 Jan. Trevlig Jul.

2 kommentarer till “Go pro ? (del2)”

2007-12-13 av Håkan

Strålande bra läsning detta. Här finns saker som jag tänkt på men inte formulerat så perfekt för mig själv som du gör här.
Håller verkligen med dig om att vi som är inom denna branch måste utvecklas och lära nytt.
Man blir helt enkelt aldrig klar och färdig som internetmarknadsförare :)

Feedback för en tredje del: kanske något mer om själva affiliate-arbetet. Hur man konverterar sin trafik när man väl fått den etc. Framgångsfaktorer för att lyckas som affiliate.

Kanske kan vara något?

2007-12-14 av Niklas

Helt klart är detta med outsourcing av allt utanför ens egen kärnkompetens en viktig del i att ta steget att jobba med detta på riktigt.

Samtidigt kan jag tycka att en bred kompetens underlättar här, då man mycket enkelt kan lägga upp experiment och mindre projekt för att sedan se om de flyger, för att sedan plocka in utomstådende. Ofta vill man ju se om ett projekt har bärkraft innan man börjar pytsa till pengar =)

Skriv en kommentar