Auktoritet inom sin nisch

I dag har Christian Rudolf som driver bloggen Disruptive.nu lanserat en ny sajt som heter Mjukvara.se. Under den senaste SEO-träffen var Christian talare och det kom då upp olika frågor om projektet. Vid flera samtal har vi diskuterat olika affärsmodeller på sajtbyggande och våra strategier skiljer sig åt. Modellen som Christian satsar på är att skaffa sig aktoritet inom sin Nisch och således skapa ett “top of mind” fenomen. Denna typ av strategi lämpar sig mycket väl för att kunna göra en exit i form av uppköp eftersom det lockar till sig de stora mediabolagen som kan göra ett uppköp och då tittar till faktorer som marknadsledarskap, brand recognition och sajtens auktoritet och känsla.

Auktoritet som koncept är även något som Chrisitan förespråkar och det tar som sagt blod, svett, tårar och kunskap för att skapa sig denna status. Det finns många olika sätt att skapa sig auktoritet och trovärdighet men det finns inga genvägar utan det gäller som sagt att ha ett engagemang och bli involverad i de kretsar man avser att verka i. Andra som jobbat med liknande filosofi och sedan genomfört en lyckad exit är Ted Valentin som framgångsrikt sålde av sitt nätverk av tidningssajter där han var “top of mind”. Han har i dagarna lanserat sitt nästa sajtprojekt som är ett nätverk av sajter inom nischade kartor och först ut är ämnet Sushi. Jag tror att hans tänk där är helt rätt och att han kan göra en fin exit eftersom sajtnätverket är lätt att knoppa av och har en brand identity. När blir Teds nästa exit måntro?

Själv har jag applicerat en annan form av affärsmodell och börjar nå upp till 100 sajter i mitt nätverk, tyngdpunkten ligger inom finans och resor, men syftet har inte varit att skapa en auktoritet, utan snarare att skapa stordriftsfördelar genom kvantitet och kostnadseffektivitet för att generera att kassaflöde istället för att förbereda en avknoppning. Troligen kommer jag att öka min förädlingsgrad av sajterna framöver när jag nått en bra nivå på mitt promotionnätverk inom de nischer jag vill verka i. En Hotellsajt som kommer att erbjuda hotellbokningar med ett snyggt gränssnitt är under utveckling och där kommer jag att ha en högre förädlingsgrad än mitt befintliga sajtnätverk.

Eftersom att Mjukvara.se kommer att jobba med SEO som starkt fundament för att locka in intresserade besökare är det föga troligt att de kommer att jobba med att ranka högt på exempelvis Norton Antivirus , Brandvägg och spyware. Ett sätt att nå dit är att jobba med djuplänkar till dessa undersidor som är en underskattad teknik för att SEO:a sajter. Här bollar jag fram en SEO-utmaning till dig Christian. Den består av två etapper.

  1. Ranka 1:a på sökordet Mjukvara
  2. Skaffa sitelinks till sajten. (googles mått på auktoritet)

När dessa är uppfyllda bjuder jag på middag. När du gör en exit och knoppar av mjukvara.se så bjuder du på “exitfest” Fair deal?

1 kommentar till “Auktoritet inom sin nisch”

2008-05-07 av Rudolf

jag skall nog jacka upp denna utmaningen genom att säga att när jag träffar etta på Antivirus, då bjussar du på middag och när jag säljer, bjussar jag på middag på Grand!

Skriv en kommentar